ART I ESCOLA 14: LA MÀGIA

IMG_0419

Comparteix l'entrada

             FEM MÀGIA!

Tenir la possibilitat de poder reunir alumnat des de 1r a 6è i que, junts, puguin compartir un projecte artístic i no només això, sinó que acabin fent una obra artística col·lectiva, és MÂGIC!
Nosaltres volem jugar per descobrir les possibilitats que ens ofereix treballar a l’escola, amb alumnes de diferents edats i diferents realitats. I aquesta és la proposta per trobar aquesta MÀGIA!
A partir del treball de diferents artistes que han volgut aprofundir en continguts més matemàtics i aplicar-los a l’art, hem proposat al nostre alumnat participar a tres tallers. En el primer taller s’ha tessel·lat.
La tessel·la és una peça petita de marbre, terra cuita, vidre, etc., amb què es fa un mosaic. Tessel·lar en matemàtiques vol dir cobrir un espai pla infinit amb peces idèntiques. I quines formes geomètriques tessel·len? Aquesta és la primera pregunta que s’han hagut de fer.
Maurits Cornelis Escher (1898 -1972), artista neerlandès famós pels seus gravats, litografies i il·lustracions a tinta, que representen construccions impossibles, exploracions de l'infinit i tessel·les, el 1936 va viatjar a Espanya on va quedar molt impressionat per la decoració de l'Alhambra de Granada, basada en simetries geomètriques. Allà es va interessar per les tessel·les i va començar a investigar i a crear obres a partir de les tessel·les. Escher no dibuixava formes geomètriques en els seus mosaics, sinó que s’inventava figures que representaven animals i ho feia de manera que ocupaven tot el pla.
A partir d’aquest “truc” han transformat una figura geomètica com un quadrat, un triangle o un hexàgon en una altra que també cobreix el pla.
En el segon taller han treballat els anamorfismes. Una anamorfisme és una deformació d'una imatge produïda mitjançant un procediment òptic. Consisteix en deformar una imatge de manera que, per
poder “veure-la” correctament, cal una reflexió o una o perspectiva determinada. Aquest és el truc que s’ha provat de fer, tal i com ho van fer artistes com Leonardo Da Vinci o Dalí. Per fer-ho s’ha fet servir unes quadrícules que han ajudat a aconseguir aquest truc.
En el darrer taller, després de conèixer l’obra de diferents artistes de l’Op-Art (art òptic on s’utilitza la ciència de l’òptica per enganyar l’ull humà i crear il·lusions òptiques i de moviment) s’ha volgut utilitzar els seus trucs i crear una obra Op-Art.

Aquests 3 tallers han estat l’excusa per, finalment, agrupar l’alumnat des de 1r a 6è en petits grups. Cada grup ha hagut d’escollir quin taller li havia agradat més i, treballant en equip, han utilitzat un dels trucs apresos en el taller per fer una obra conjunta a sobre d’una rajola.
Ajuntant totes les rajoles hem creat una obra col·lectiva. I per a nosaltres, això sí que ha estat fer MÀGIA!

Podeu visitar l’exposició a l’ACVIC fins al 19 de juliol.