Ambients com a espais d’aprenentatge

FENT AMBIENTS A L’ESCOLA SAGRAT COR DE VIC!

A l’escola Sagrat Cor s’han produït canvis importants dirigits a reflexionar la manera d’entendre l’educació. Dins de tots els canvis interns de l’escola, a Educació Infantil s’ha iniciat una pla d’actuació focalitzat a replantejar la visió en l’aprenentatge i la infància.

Des de la nostra perspectiva pedagògica, l’infant serà el protagonista principal dels seus aprenentatges. Creiem en un infant que sigui capaç d’entusiasmar-se i trobi el sentit de les seves pròpies descobertes, interpretacions i reflexions de les realitats que l’envolten.

Els principis pedagògics que es projecten parteixen de la línia de treball dels AMBIENTS: uns espais d’aprenentatge repensats i dissenyats amb la intenció que l’infant trobi un espai acollidor i càlid, que convidin a interactuar entre les diferents propostes dels micro-espais, així com en la construcció de la personalitat  i les relacions entre els companys i companyes. És de gran importància organitzar els espais dels ambients, els seus materials i provocacions. L’objectiu principal de la posada en marxa dels ambients és afavorir l’autoaprenentatge, la descoberta compartida dels diferents significats i saber interpretar, progressivament, el que implica aprendre i ser.

S’entén que els ambients han de ser espais vius i en contínua construcció entre infants i docents.

Les interaccions i grups de treball estan concebuts per agrupar tots els infants de l’etapa, de manera que es construeixi un sentit de respecte i convivència, valorant al màxim les habilitats de cada infant.

En la planificació dels espais es té present les línies de senzillesa, bellesa i simplicitat, aspectes que defensaven els autors i referents pedagògics. Els espais han de narrar, per tant, estan clarament organitzats de manera que els infants percebin el recorregut de continguts que allà habiten.

A continuació, us presentem els vuit ambients d’aprenentatge:

TOCA-TOCA

En aquest ambient i, a través de les diferents propietats dels materials, els infants tenen la possibilitat d’experimentar, manipular, de manera creativa i cooperativa.

NATURA

Aquest ambient permet a l’infant explorar, observar, investigar i sentir curiositat per les descobertes de l’entorn més proper que ens ofereix la natura.

LLUM I OMBRES

Aquest ambient permet als nens i nenes experimentar amb els recursos creatius, artístics tècnics i científics de la llum i les ombres.

MATES

En aquest ambient, es treballa de forma activa  els conceptes matemàtics, amb la intenció de desenvolupar aspectes de lògica, sentit numèric, geometria, sistemes de mesura, etc., mitjançant materials elaborats que permeten raonar i reinventar diferents conceptes.

DRAMATITZACIÓ

En l’ambient de dramatització es proposa un ampli ventall de recursos del teatre i l’espectacle que permeten expressar les emocions i sentiments dels propis infants.

ART

En aquest ambient els infants desenvolupen tot el seu potencial creatiu i expressiu a través dels diferents materials i recursos artístics i plàstics.

JOC SIMBÒLIC

A l’ambient de joc simbòlic els infants representen escenes de la vida real, explorant i reproduint el món dels adults. S’expressen tal com són, adquirint habilitats personals i de relació.

LLETRES

En aquest ambient s’apropen diferents elements lingüístics i materials que guien l’infant cap a una aproximació més concreta de les lletres i el desenvolupament de la parla i la comunicació.